آنتی اکسیدانMitoQ ، باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در سلول های افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود

در مطالعه ی اخیر تاثیر آنتی اکسیدانMitoQ ، در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در گلبولهای سفید خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده گردید. از آنجایی که استرس اکسیداتیو و التهاب از عوامل موثر در بیماری های قلبی هستند، این یافته ها نشان می دهد که مکمل های میتوکندری مانند آنتی اکسیدان MitoQ، ممکن است در جلوگیری از مشکلات قلبی در بیماران دیابتی مفید باشد.

این مطالعه با عنوان "آنتی اکسیدان MitoQ با هدف قرار دادن میتوکندری؛ استرس اکسیداتیو، التهاب و فعل و انفعالات لکوسیت-اندوتلیوم را در لکوسیت های جدا شده از بیماران دیابتی نوع 2 تعدیل می کند"، در مجله Redox Biology منتشر شده است.

مطالعات نشان داده اند که دیابت نوع 2 با التهاب مزمن درجه ی خفیف مرتبط است که قبل از آشکار شدن بیماری وجود دارد. سلولهای التهابی که در دیابت وارد لوزالمعده می شوند، به سطح بالای قند خون حساس هستند و نشانه هایی وجود دارد که التهاب دیده شده در دیابت را می توان ناشی از اثرات مقاومت به انسولین در چنین سلولهایی دانست.

مطالعات دیگر نشان داده اند که استرس اکسیداتیو در فرآیندهای منجر به دیابت نقش دارد. مطالعات نشان می دهد که سطح بالای قند خون باعث افزایش تعداد میتوکندری ها می شود، اما این افزایش برای مقابله با افزایش تقاضای متابولیک از دیابت کافی نیست.

میتوکندری ها که کارخانه های تولید انرژی سلول ها هستند، تحت شرایط خاص تمایل به تولید مقادیر بیش از حدی مولکول های اکسید کننده دارند. چاقی، که ارتباط تنگاتنگی با دیابت نوع 2 دارد، یکی از این موارد است. استرس اکسیداتیو نیز منبع التهاب است.

با توجه به شواهد و مدارکی که نشان می دهد التهاب و استرس اکسیداتیو در دیابت نوع 2 نقش دارند، محققان بنیاد ارتقاسلامت و تحقیقات پزشکی در منطقه والنسیا (FISABIO) در اسپانیا، پاسخ گلبول های سفید خون گرفته شده از بیماران دیابتی را به آنتی اکسیدان میتوکندری MitoQ بررسی کردند. این ترکیب نسل جدیدی از آنتی اکسیدان میتوکندریاییCoQ10  است.

محققان گلبولهای سفید خون 98 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و 71 فرد کنترل( با مطابقت سنی و جنسی) را جدا کردند. سپس نمونه های گرفته شده از هر فرد شرکت کننده را به دو قسمت تقسیم نموده و یک نمونه را با MitoQ تحت درمان قرار داده و دیگری را به عنوان شاهد استفاده کردند.

سطح برخی از چربیهای خون بیماران بالاتر و سطح کلسترول خوب آنها پایین تر بود، اما از آنجایی که بیشتر بیماران از داروهای کاهش دهنده چربی خون استفاده می کردند، میزان کلسترول کل و کلسترول بد در بیماران کمتر از گروه شاهد بود اما این امر مانع از اندازه گیری افزایش میزان التهاب در بیماران نمی شود.

گلبول های سفید خون بیماران، همچنین گونه های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) تولید می کنند. در حالی کهMitoQ ، تاثیری در استرس اکسیداتیو در سلولهای التهابی گرفته شده از افراد گروه کنترل نداشت، اما استرس اکسیداتیو را در سلولهای مشتق شده از بیماران تقریباً به میزان طبیعی کاهش داد.

در طی یک حالت التهابی، گلبولهای سفید به سلولهای اندوتلیال - پوشش داخلی رگهای خونی - متصل می شوند. این اتصال آنها را قادر می سازد تا بین سلول ها دزدکی حرکت کرده و وارد بافت شوند. از آنجایی که این مکانیزمی است که سلولها برای ورود به پانکراس استفاده می کنند، محققان فعل و انفعالات بین گلبولهای سفید خون و سلولهای اندوتلیال را بررسی کردند.

آنها اشاره کردند که در بیماران دیابتی، سلولهای التهابی تمایل بیشتری به سلولهای اندوتلیال دارند. مکمل MitoQ، فعل و انفعالات بین این دو نوع سلول را در بیماران عادی می کند، اما باز هم تعادل سالم در گروه کنترل را بر هم نمی زند.

وقتی محققان سطح فاکتورهای التهابی را که در بیماران بیشتر بود اما با درمان MitoQ نرمال شد، بررسی کردند، شاهد نتایج مشابهی بودند.

منبع:

https://diabetesnewsjournal.com/2016/11/17/mitoq-antioxidant-lowers-oxidative-stress-inflammation-type-2-diabetes-cells/